Friday, February 18, 2011

សាមគ្គីភាព​របស់​អ្នក​ភូមិ​ខ្ញុំ​

សាមគ្គីភាព​របស់​អ្នក​ភូមិ​ខ្ញុំ​

ដោយ ផល សុផុន
នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​ប្រជាពលរដ្ឋ​មាន​ការ​សាមគ្គី​គ្នា​ចេះ​ជួយ​យក​អាសា​គ្នា ​ជួយ​ទុក្ខ​ធុរៈ​​ចេះ​អធ្យាស្រ័យ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​​ដែល​ទង្វើ​នេះ​ខ្មែរ​យើង​មាន​តាំង​តែ​ពី​បុរាណ​កាល​មក​ម្ល៉េះ​ និង​នៅ​តែ​បន្ត​រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​។ សាមគ្គី​ គឺ​ជា​សេចក្ដី​ព្រមព្រៀង​ ដំណើរ​ស្រុះ​ស្រួល​ជា​មួយ​គ្នា​។ ការ​សាមគ្គី​នេះ​គឺ​ជា​ទង្វើ​មួយ​ដ៏​ល្អ​ប្រសើរ​បំផុត​សម្រាប់​ការ​រស់​នៅ​របស់​មនុស្ស​ ព្រោះ​ថា​ប្រសិន​បើ​យើង​ធ្វើ​អ្វី​មួយ​ដោយ​គ្មាន​ការ​សាមគ្គី​នេះ​ទេ​ ​យើង​ពិបាក​នឹង​ទទួល​បាន​ជោគជ័យ​ណាស់​ដូច​ពាក្យ​មួយ​ឃ្លា​បាន​និយាយ​ថា​ សាមគ្គី​រស់​ បែកបាក់​សាមគ្គី​ស្លាប់​ ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ប្រសិន​បើ​យើង​ចេះ​សាមគ្គី​គ្នា​ ​ស្រុះ​ស្រួល​គ្នា​ ចេះ​រួបរួម​គ្នា​ ទោះ​ការងារ​នោះ​មាន​ភាព​លំបាក​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​យើង​អាច​ទទួល​ជោគ​ជ័យ​បាន​ដែរ​ យ៉ាងណាមិញ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​មួយ​ក៏​យ៉ាង​ដូច្នោះ​ដែរ​ ប្រសិន​បើ​សង្គម​នោះ​បែកបាក់​សាមគ្គី ​ប្រទេសជាតិ​នោះ​នឹង​អន់​ថយ​ប្រជារាស្ត្រ​រង​ទុក្ខ​។ ​​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន​យើង​នៅ​តែ​ឃើញ​មាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​តែ​អនុវត្តន៍​ទំនៀមទម្លាប់​នេះ​បាន​យ៉ាង​ល្អ​ខ្ជាប់ខ្ជួន​ជា​ពិសេស​នៅ​តាម​តំបន់​ស្រុក​ស្រែ ​ដែល​គេ​ចេះ​ជួយ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​យ៉ាង​សកម្ម​នៅ​ក្នុង​ពិធីការ​ ឬ​ ទុក្ខ​ធុរៈ​ផ្សេងៗ​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ស្រុក​របស់​ពួក​គេ​មាន​ដូច​ជា​៖​ បុណ្យទាន​ បុណ្យ សព ​លើក​ផ្ទះ ​ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ​ប្រវាស់​ដៃ​គ្នា​​ សែន​ព្រេន ឬ​ រៀប​មង្គលការ​និង​ចូលរួម​សកម្មភាព​ផ្សេងៗ​ នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ជាដើម​។​ជាក់ស្ដែង​នៅ​ពេល​មាន​បុណ្យទាន​ ជាពិសេស​បុណ្យ សព​ ប្រ​ជា​ជន​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​តែងតែ​ចូលរួម​មរណទុក្ខ​ដល់​គ្រួសារ​នៃ​សព​​និង​យក​បច្ច័យ​ផ្ទាល់ខ្លួន​មួយ​ចំនួន​មាន​​អង្ករ ​លុយកាក់​ ទៀន​ធូប​ ទៅ​ចូលរួម​​និង​ខ្លះ​ទៀត​ចូលរួម​ទាំង​កម្លាំងកាយ​ កម្លាំង​ចិត្ត​ទៅ​តាម​លទ្ធភាព​ដែល​ពួក​គេ​មាន​នឹង​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន។​ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត​ប្រសិន​បើ​មាន​គ្រួសារ​ណា​មួយ​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​មាន​កិច្ចការ​លើក​ផ្ទះ​ ប្រជាជន​ក្នុង​ភូមិ​ទាំង​អស់​តែងតែ​ទៅ​ជួយ​គ្នា​ដោយ​ខាន​តែ​បាន ​ដោយ​គ្រាន់​តែ​គ្រួសារ​ម្ចាស់​ផ្ទះ​ប្រាប់​ផ្ដល់​ដំណឹង​ ឬ​ក៏​គ្រាន់​តែ​អញ្ជើញ​ដោយ​ផ្ទាល់​មាត់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​។​នៅ​ថ្ងៃ​លើក​ផ្ទះ​ឈាន​មក​ដល់​យើង​ឃើញ​មាន​ភាព​អ៊ូអរ​ក៏​កើត​មាន​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​នៅ​កន្លែង​លើក​ផ្ទះ​នោះ​ ។ អ្នក​ដែល​គេ​ទៅ​ជួយ​នោះ​ខ្លះ​មាន​កាន់​ឧបករណ៍​ទៅ​ជា​មួយ​ដែរ​ដែល​មាន​ដូច​ជា​៖អ្នក​ខ្លះ​មាន​កាន់​ពូថៅ​ ញញួរ​ រណា​ ដឹង​ ដែក​ដក​តូច​ធំ​ ដែក​ស្វាន​ជាដើម។ ចំពោះ​ស្ត្រី​ក៏​បាន​ចូល​រួម​យ៉ាង​សកម្ម​ដែរ​ គឺ​ពួក​គេ​ចូល​រួម​ខាង​ចម្អិន​អាហារ​ធ្វើ​ម្ហូប​ដាំ​ស្ល រក​បន្លែ អន្លក់​ផ្សេងៗ​។
ចំពោះ​ការ​ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ​​វិញ​អ្នក​ភូមិ​ចេះ​ជួយ​គ្នា​ដោយ​ធ្វើ​ការ​ប្រវាស់​ដៃ​គ្នា។​ ​នៅ​រដូវ​ភ្ជួរ​រាស់​ដាស់​ដី​ អ្នក​ភូមិ​ប្រវាស់​ដៃ​គ្នា​ដោយ​ជួយ​ជា​កម្លាំង​មនុស្ស​ កម្លាំង​គោ​ ក្របី​ ឧបករណ៍​កសិកម្ម​មួយ​ចំនួន​មាន​ដូចជា​៖​ រទេះ រនាស់​ នង្គ័ល ​។បន្ទាប់​ពី​បាន​ត្រូវ​បាន​គេ​ជួយ​រួច​ហើយ​អ្នក​នោះ​ត្រូវ​តែ​សង​ដៃ​គេ​វិញ​នៅ​ថ្ងៃ​ណា​ដែល​គេ​ហៅ គឺ​ ធ្វើ​ការ​សង​ដៃ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ ពួក​គេ​ធ្វើ​បែប​នេះ​ជា​បន្តបន្ទាប់​រហូត​ទាល់​តែ​រួច​អស់​ទើប​ឈប់ ​។ ចំណែក​ការ​ដក​ស្ទូង​វិញ​ក៏​គេ​ធ្វើ​ស្រែ​ប្រវាស់​ដៃ​គ្នា​ដែរ​ ដោយ​ដាក់​វេន​ម្នាក់​ម្ដងៗ​ ​ហើយ​ម្ចាស់​ស្រែ​ជា​អ្នក​រៀប​ចំ​ធ្វើ​ម្ហូប​អាហារ​សម្រាប់​អ្នក​ដក​ស្ទូង​ទាំង​នោះ ។​ ​​​​បន្ទាប់​ពី​រដូវ​ដក​ស្ទូង​បាន​បញ្ចប់​ទៅ​កសិករ​មាន​ពេល​ទំនេរ​បន្តិច​ក៏​ឆ្លៀត​ប្រកប​មុខ​របរ​ផ្សេងៗ​​ មាន​ដាំ​ដំណាំ​ហូប​ផ្លែ​ជាដើម​ ។​ ពេល​ខ្លះ​កសិករ​ ដើរ​លី​ចប​នៅ​លើ​ភ្លឺស្រែ​មើល​ដំណាំ​ស្រូវ​របស់​ខ្លួន​ ដើរ​បាច​ជី​​ បិត​ភ្លឺ​ទប់​ទឹក​ ​ មើល​ថែរក្សា​រហូត​ដល់​ស្រូវ​ទុំ​ ​​។ ខ្យល់​ធ្លាក់​ពី​ជើង​នាំ​យក​ភាព​ត្រជាក់​មក​ជា​មួយ ហួត​យក​ទឹក​តាម​ស្រែ​ រដូវ​ច្រូត​កាត់​ស្រូវ​បាន​មក​ដល់​ កសិករ​មាន​ភាព​មមាញឹក​ឡើងវិញ​។​ ពួក​គេ​ចាប់​ផ្ដើម​រៀបចំ​ប្រដាប់​ប្រដា​ច្រូត​កាត់​ មាន​កណ្ដៀវ​ជាដើម​ ។ នៅ​រដូវ​នេះ​កសិករ​ចាប់​ផ្ដើម​ធ្វើការ​ប្រវាស់​ដៃ​គ្នា​សារ​ជា​ថ្មី​ទៀត​ គឺ​គេ​ធ្វើ​ដូច​នៅ​រដូវ​ដក​ស្ទូង​អញ្ចឹង​ដែរ​។
ប្រសិន​បើ​មាន​ការ​សែន​ព្រេន​ ឬ​រៀប​មង្គលការ​កូន​ក្រមុំ កូន​កំលោះ​ប្រុស​ស្រី​ អ្នក​ភូមិ​ចេះ​ជួយ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ទាំង​ចាស់ ក្មេង​ ប្រុស​ ស្រី​ ។ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត​ នៅ​ពេល​មាន​បុណ្យទាន​ធំ​ៗ​ម្ដង​ៗ​ អ្នក​ភូមិ​មិន​ចោល​ទំនៀម​ទម្លាប់​ចាស់​បុរាណ​ទេ​ គេ​មាន​ពិធី​រាំ​លេង​ជា​មួយ​នឹង​ឧបករណ៍​ភ្លេង​បុរាណ​ដែល​គេ​តែង​តែ​ហៅ​ថា​ ស្គរ​ដៃ​ ឧបករណ៍​ភ្លេង​នេះ​មិន​មាន​អ្វី​ច្រើន​ទេ​ គឺ​មាន​ ស្គរ​មួយ​គូរ ទ្រ​មួយ​ ឈឹង​មួយ ជួន​កាល​ឃើញ​មាន​កញ្ចែ​ផង​ដែរ​ និង​ ​អ្នក​ច្រៀង​ប្រុស​ស្រី​ ចំពោះ​អ្នក​ចម្រៀង​អ្នក​ណា​ក៏​អាច​ច្រៀង​បាន​ដែរ​។​ ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​គេ​បាន​លាយ​ជា​មួយ​ឧបករណ៍​សម័យ​គឺ​មីក្រូ​​ ដើម្បី​ឲ្យ​លឺ​ខ្លាំង​ និង​បាន​ឆ្ងាយ​។
ចំពោះ​សម្បត្តិ​ធម្មជាតិ​នៅ​ជុំវិញ​ភូមិ​​​ អ្នក​ភូមិ​ជួយ​គ្នា​ថែរក្សា​មិន​ឲ្យ​អ្នក​ណា​ម្នាក់ ​បំផ្លិចបំផ្លាញ​បាន​ឡើយ​ ​​​​ ​។​ ប្រជាជន​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​រួម​គ្នា​ការពារ​សម្បត្តិ​ធម្មជាតិ​សាធារណៈ​ទាំង​នោះ​ដែល​មាន​ដូចជា​៖ ត្រពាំង​ បឹងបួ​ ស្ទឹង​ ព្រៃឈើ​ និង​ កន្លែង​គោរព​សក្ការបូជា​មាន​ វត្តអារាម​ ខ្ទមអ្នកតា​ ជាដើម​ ។
ចំណែក​ឯ​ការ​នេសាទ​ត្រី​របស់​គេ​នៅ​តែ​ប្រើ​ឧបករណ៍​នេសាទ​មាន​លក្ខណៈ​បុរាណ​ និង ​មាន​លក្ខណៈ​ជា​គ្រួសារ​នៅ​ឡើយ​ ដោយ​ពួកគេ​ភ័យខ្លាច​ត្រី​ដាច់​ពូជ​ និង​ចង់​រក្សា​កំណើន​ត្រី។
ជា​សរុប​មក​ យើង​ឃើញ​ថា​ ប្រជាជន​ខ្មែរ​យើង​នៅ​តែ​រក្សា​បាន​នូវ​ទំនៀមទម្លាប់​តាំង​ពី​បុរាណ​បាន​យ៉ាង​ល្អ​ ​ បើ​ទោះ​ជា​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន​មាន​ការ​រីកចម្រើន​ទៅ​តាម​សម័យ​កាល​ ឬ​តាម​អច្ចេក​វិទ្យា​ទំនើប​ៗ​ក៏​ដោយ​។ ជា​ការ​ពិត​ការ​រស់​នៅ​របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​មិន​អាច​កាត់​ផ្ដាច់​ចេញ​ពី​បុរាណ​បាន​ឡើយ​ ទាំង​ទំនៀមទម្លាប់​ វប្បធម៌​ ប្រពៃណី​ ជំនឿ​សាសនា​ និង​ជីវភាព​រស់​នៅ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​អ្នក​ភូមិ​ ជា​ពិសេស​អ្នក​ដែល​រស់​នៅ​តាម​តំបន់​ស្រុក​ស្រែ​ដាច់​ស្រយាល​ ​ដែល​នៅ​តែ​មាន​ជីវភាព​នៅ​មាន​កម្រិត​​ ដែល​ការ​ប្រកប​របរ​កសិកម្ម​ពឹង​ផ្អែក​ទាំង​ស្រុង​ទៅ​លើ​ធម្មជាតិ​ គឺ​ធ្វើ​ស្រែ​ប្រវាស់​មេឃ​ ។​ តែ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ប្រជាជន​នៅ​តាម​ភូមិ​ឃុំ​នៅ​តែ​មាន​ភាព​សាមគ្គី​គ្នា​ ចេះ​ជួយ​យក​អាសា​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ ចេះ​គោរព​សិទ្ធ​​ និង​ស្រលាញ់​រាប់អាន​ប្រជាជន​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ស្រុក​ដូច​ជា​បង​ប្អូន​​។​ដូច្នេះ​សាមគ្គីភាព​ គឺ​មាន​សារសំខាន់​ចំពោះ​មនុស្ស​ដែល​រស់​នៅ​ជា​មួយ​គ្នា​ ប្រាស្រ័យ​ទាក់ទង​គ្នា​ ព្រោះ​ថា​មនុស្ស​មិន​អាច​រស់នៅ​តែ​ម្នាក់ឯង​បាន​ទេ​ គឺ​ត្រូវ​មាន​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​អ្នក​ជិតខាង​ និង​អ្នកដទៃ​ ម្យ៉ាងវិញទៀត​សាមគ្គី​នេះ​ដែរ​មាន​សារសំខាន់​ចំពោះ​ប្រទេស​ជាតិ​ទាំង​មូល​៕៚